De Kieswijzer

Uit persoonlijke frustratie bedacht initiatiefnemer Rudy van Belkom de Provincie Kieswijzer. Een stemhulp zónder stellingen, maar mét een genuanceerd beeld per thema. Hij ontwikkelde de Kieswijzer samen met communicatiebureau Just en de ontwikkelaars van Pakt. Voor de inhoud klopte hij aan bij de Persgroep.

Stemhulp: eens of oneens?

"Al jaren verbaas ik mij over het gebrek aan nuance in stemhulpen," aldus van Belkom. "Eens of oneens levert een te zwart-wit beeld op. In veel gevallen doet dat geen recht aan wat je echt vindt. In deze nieuwe Kieswijzer kies je bij ieder thema uit 5 uiteenlopende oplossingen voor een probleem. Daarmee is de kans een stuk groter dat jouw smaak er wel tussen zit." Om zo als kiezer een genuanceerder beeld te krijgen van welke partij het beste bij jou past.

Big Data helpt

De stemhulp, die door meer dan 1,2 miljoen Nederlanders gebruikt is, levert bijzonder waardevolle data. "We bieden de enige stemhulp in alle provincies en gaan daarnaast verder op de inhoud in dan anderen. In plaats van de vraag óf mensen meer willen investeren in bijvoorbeeld cultuur, kunnen we zien waarin ze zouden willen investeren. Dat biedt een uniek inkijkje in de politieke smaak van Nederland. Het belangrijkste inzicht is dat als je mensen genuanceerde keuzeopties geeft, ze ook meer genuanceerd zijn in hun antwoorden" zo besluit van Belkom.

Alle data wordt uiteraard volledig geanonimiseerd opgeslagen en niet gedeeld met politieke partijen.

Dit artikel verscheen eerder op Dutch Cowboys

Meer uitleg over de Kieswijzer vind je in een interview bij De Ochtend Show to Go 

Terug naar projecten